Tränarutbildning

En av WFA:s viktigaste uppgifter att utbilda tränarna i medlemsföreningarna och WFA-lagen. Nedan en beskrivning av de utbildningar som ordnas.

Bollförbundets kurser

WFA ordnar följande av Bollförbundets kurser för medlemsföreningarnas och WFA:s tränare:

• Startkurs, FVS (inga förkunskaper krävs)
  • Åldersklassutbildning (tidigare namn:Fotbollsträning för barn), IKV (förkunskaper: Startkurs eller tidigare D-kursen)
  • Inlärning av tekniska färdigheter (inga förkunskaper krävs)
  • UEFA C (förkunskaper: Fotbollstränarens Startkurs, Åldersklassutbildning (tidigare Fotbollsträning för barn) och en Temakurs ur Bollförbundets utbildningsstege (t.ex. Inlärning av tekniska färdigheter)

WFA:s egna kurser

WFA ordnar egna kurser för tränare i medlemsföreningarna i 5 mot 5 och 8 mot 8 där kursinnehållet baserar sig på WFA:s fotbollsprogram. Nedan kort om innehållet i de olika kurserna.

Basic Tränar/Ledarutbildning

• Att vara tränare/ledare i en barngrupp
  • Bemötande av barn
  • Inlärningsmiljö