Wasa Fotbollsakademi rfPublicerad: 23.07.2024 20:51

VPS och WFA fördjupar sitt samarbete - förändringar på gång

VPS och WFA har kommit överens om att fördjupa sitt samarbete för att främja utvecklingen av spelarstigen för damspelare i Vasaområdet mot en professionell nivå. De samarbetsföreningar som är involverade är FC Sport, Laihian Luja och WFA, vars medlemsföreningar är BK-48, Iskmo-Jungsund BK, FC Kuffen, Solf IK och Sundom IF.

Samtidigt kommer det att ske förändringar i VPS Damers organisationsstruktur. Christoffer Kloo (UEFA A) tar över som huvudtränare för damlaget, vilket innebär att den tidigare huvudtränaren Kimmo Mattila lämnar sin post. Mattilas arbetsförpliktelser avslutas i samförstånd.

De målsättningar som getts till Kloo är att maximera spelarutvecklingen och att sikta på en uppflyttning till Damettan. Samtidigt kommer Kloo att utveckla VPS Damers verksamhetskultur mot en professionell nivå och leda genom exempel i enlighet med klubbens värderingar.

VPS:s sportchef Petri Vuorinen säger att utvecklingen av damfotbollen i Vasaområdet är en del av VPS strategi, som syftar till att styra verksamheten mot en mer professionell riktning. Vuorinen tackar också samtidigt å föreningens vägnar den tidigare huvudtränaren Mattila för hans arbete under de senaste två åren.

- I enlighet med VPS strategi strävar vi efter att stödja och utveckla damlagets verksamhet mot en mer professionell verksamhetsmiljö. Damlaget spelar en viktig roll för spelarstigen i vårt område, och vi arbetar tillsammans med de övriga föreningarna för att uppnå detta.

- Vi tackar Kimmo Mattila för det arbete han har gjort för föreningen. Kimmo har haft många viktiga roller i vår föreningsgemenskap och föreningen har gjort framsteg under de senaste åren. Nu går stafettpinnen vidare till nästa huvudtränare, säger Vuorinen.

Vuorinen säger att Kloo, som har valts till ny huvudtränare för VPS Damer, har de egenskaper som föreningen anser nödvändiga för att säkerställa utvecklingen. Kloo kommer enligt Vuorinen även fortsättningsvis att arbeta inom WFA:s organisation utöver rollen som huvudtränare.

- Vi har gemensamt kommit överens med WFA:s representanter om att anställa Christoffer Kloo som huvudtränare för VPS Damers representationslag, och diskussionerna har förts i god anda. Kloo fortsätter samtidigt sitt arbete inom WFA:s organisation, vilket är viktigt för båda parter, så tack även till WFA.

- "Toffe" är långsiktigt engagerad i uppgiften och har en stark vilja att utveckla flick- och damfotbollen i Vasa. Fördjupningen av detta samarbete ger fördelar för båda parter, och framöver fortsätter vi att utveckla föreningsgemenskapens spelarstig. Förutom WFA ingår även FC Sport och Laihian Luja i helheten, sammanfattar Vuorinen.